آموزش

آشنایی با انواع مهر و روش های ساخت

آشنایی با انواع مهر ژلاتینی و ساخت مهر

ساخت مهر ، قدیمی ترین و معتبر ترین سند رسمی تاریخ :

آشنایی با انواع مهر و روش های ساخت : ساخت انواع مهر روز به روز گستردگی بیشتری پیدا می کند ؛ در تمامی بانک ها ، ادارات و ارگان ها ، مدارس ، سازمان ها و شرکت ها استفاده بی شمار و ضروری از مهر را دیده اید. و حتی اشخاص حقیقی برای خودشان سفارش مهر شخصی می دهند. که در بر دارنده نام و نام خانوادگی یا امضای آنها  ( ساخت مهر امضا ) می باشد .

مهر سازی از قدیمی ترین و معتبر ترین روش های تشخیص هویت به شمار می رفته و هنوز هم یک سند و امضای کاملا رسمی محسوب می شود .

دستگاه ساخت مهر چیست ؟

معمولا مهرها را به شیوه های ژلاتینی ، برنجی و لیزری می سازند. هر کدام از این روش ها مزیت های مخصوص به خود را دارد .

مهر ژلاتینی چیست ؟

معمول ترین روش ساخت در بازار چاپ مهر همین ساخت به روش ژلاتینی می باشد. مهر ژلاتینی هزینه به نسبت پایینی دارد ، می توان از دو دسته ساده ( نیاز به همراه داشتن استامپ دارد ) و اتوماتیک ( استامپ سرخود دارد و فقط بایستی پس از مدتی استفاده مخزن استامپ را با جوهر مجددا شارژ نمائید ) برای استفاده از آن کمک گرفت ؛ امکان ساخت در سایزهای مختلف از ۱ تا ۱۰ سانتی متر را نیز داراست .

مهر لیزری چیست ؟

شیوه ای دیگر در ساخت مهر را روش لیزری می نامند که در ساخت آن از نوعی پلیمر مخصوص استفاده می شود ، مهر لیزری از کیفیت بالایی در توانایی چاپ نقاط ریز برخوردار است. در مهر لیزری می توان از چند رنگ به صورت همزمان استفاده کرد . نیازی به همراه داشتن استامپ ندارد. ولی بعد از مدت زمانی خاص باید جوهر آن شارژ شود . این روش نیز به شما امکان ساخت در سایز های مختلف را می دهد. ولی طبیعتا هزینه بالاتری نسبت با مدل مهر ژلاتینی باید بپردازید . برای ساخت مهر لیزری نسبت به مهرهای ژلاتینی زمان کمتری نیاز است و معمولا به صورت فوری تهیه می شوند؛ اما اصول مهرسازی و تجربه نشان داده است برای شارژ کامل جوهر مهرهای لیزری زمان به اندازه کافی (حدود 2 الی 6 ساعت) نیاز است.

مهر برنجی چیست ؟

یکی از قدیمی ترین روش های ساخت مهر در ایران ساخت مهر برنجی می باشد که از حکاکی با نوعی مته خاص بر روی برنج یا فلز دیگری ساخته می شود. معمولا مهر های برنجی در سایز های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد که تنها در بردارنده نام و نام خانوادگی شخص یا نام اداره و سمت پرسنل آن باشد . از مزیت مهرهای برنجی می توان به سختی و تقریبا غیر ممکن بودن جعل در آن ها اشاره کرد. چون برای ساخت آن نیاز به حکاکی دستی بدون هیچ طرح و شابلون از پیش آماده می باشد، حتی ساخت 2 مهر کاملا یکسان توسط یک مهرساز غیر ممکن به نظر می رسد. البته باید توجه داشت مهر برنجی دیگر طرفداری در مقایسه با مهر های لیزری و ژلاتینی ندارد .

با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاههای حکاکی، ساخت مهرهای برنجی رواج پیدا کرده است که با نام مهر خاتم شناخته می شوند و قابلیت ساخت مهر برنجی با طرح های مختلف به صورت کامپیوتری امکان پذیر شده است.

 

ساخت مهر برجسته :

تمامی مهر های موجود در بازار نوعی مهر برجسته محسوب می شوند .

حتما برای شما هم پیش آمده است که به دفترخانه های اسناد رسمی مراجعه کرده باشید، دفترخانه ها معمولا برای رسمیت بخشیدن به مدارک صادره از مهرهای برجسته فلزی استفاده می کنند. در این نمونه از مهرهای از هیچ جوهر و یا استامپی استفاده نمی شود .

شیوه چاپ این نمونه از مهرها به صورت نقش برجسته مهر بر روی کاغذ است.

مهر برجسته فلزی

رعایت نکاتی در طراحی مهر :

اگر قصد دارید تا طراحی مهر خودتان را انجام دهید حتما به سایز دسته مهری که می خواهید استفاده کنید توجه کنید و حداقل ۲ میلی متر از فضای دور را خالی در نظر بگیرید. از کمترین و بزرگترین فونت های ممکن استفاده کنید. از فونت هایی با قلم درشت بهره بگیرید. اعداد و حروف را با فاصله از هم قرار دهید. در اعداد از فونت تیتر یا یکان بهره بگیرید .

ساخت مهر در خانه :

برای چاپ مهر در خانه نیاز به یک پرینتر لیزری ، کاغذ کالک ، ورق ژلاتین و دستگاه تابش نور فرابنفش (دستگاه قید نور مهرسازی) و اسپری پررنگ کننده دارید . اگر به درآمد زایی از این محصول فکر می کنید باید این ملزومات را تهیه نمایید .

کلیه ملزومات ساخت مهر جهت خرید در فروشگاه موعود موجود می باشد و شما میتوانید آنها را به صورت آنلاین از فروشگاه موعود تهیه نمایید.

پیشنهاد فروشگاه موعود به کسانی که قصد آغاز به کار در حرفه مهرسازی را دارند تهیه جعبه ابزار مهرسازی از فروشگاه است

ارائه مدارک برای ساخت مهر :

مهر یکی از اسناد رسمی می باشد. پس برای ساخت هر مهری باید جوانب امنیتی کاملا رعایت شود و از فرد یا مجموعه سفارش دهنده مدارک مربوطه برای احراز هویت دریافت گردد و کپی آن مدارک را نزد خود نگه دارید .

ارائه اصل کارت ملی برای ساخت مهر شخصی ( نام و نام خانوادگی ) ارائه اصل کارت نظام پزشکی برای ساخت مهر برای پزشکان محترم و همینطور ارائه کارت وکالت و نظام مهندسی و .. برای صنوف دیگر  الزامی می باشد .

سفارش مهر در تمام مناطق :

برای سفارش مهر می توانید به صورت غیر حضوری اقدام نمائید و امکان ثبت سفارش برای تمام مناطق و شهرهای ایران میسر می باشد.

برای ثبت سفارش مهر در فروشگاه موعود می توانید از فرم زیر اقدام نمایید

فرم سفارش و طراحی ساخت مهر

ورق ژلاتین مهر سازی چیست ؟

ژلاتین مهرسازی ژاپنی اصل سایز 17* 13سانتی متر که در رنگ های قرمز و سبز با کیفیت عالی در بازار ها موجود می باشد. از پر مصرف ترین ژلاتین ها به شمار می رود .قیمت تقریبی ورق ژلاتین ژاپنی در زمان نگارش این مقاله هر 2 ورق13*17 سانتیمتر 170 هزار تومان می باشد که هر 2 ورق آن مناسب برای ساخت حدود ۵۰ مهر متوسط است .

بهترین نوع ژلاتین موجود در بازار

بهترین نوع ژلاتین در بازار ژلاتین ژاپنی و ژلاتین های تولید کشور تایوان می باشد ، که از لحاظ کیفیت و دوام بسیار عالی هستند ، البته نمونه مرغوب چینی آن نیز در بازار موجود است . مهمترین نکته در ساخت مهر پس از دستگاه مهرسازی با کیفیت ؛ ژلاتین خام مهرسازی است که باید از نوع با کیفیت باشد . ورق ژلاتین در زمان تابش نور فرابنفش بر سطح ژلاتین برجسته می شود و به خاطر همین ویژگی ست که مهر تولید می شود.

مارک های مختلف دسته مهر ها کدامند ؟

مهر های دستگاه دار یا همان پایه مهر های اتوماتیک از برندهای مختلف داخلی و خارجی تشکیل شده است . از برندهای موجود در بازار ایران می توان به شاینی ، کلوپ ، سانی، سرداش و … اشاره کرد .

خرید مهر تاریخ زن و شماره زن :

این نوع مهر ها به صورت آماده موجود می باشند و به صورت سفارشی تولید نمی شوند .

(آشنایی با انواع مهر و روش های ساخت)

آشنایی با انواع مهر و روش های ساخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *